Galleri

Islandskake

Islandskaka er fast inventar ved alle festlige anledninger i vår familie. Den har fulgt oss jevnt og trutt gjennom mange år, og er høyt elsket av alle. Kaka er glutenfri og består av kokos, egg, melis, smør og sjokolade. Det hender jeg justerer noe på mengden av egg eller sjokolade, litt etter hvor stort selskap det er. En porsjon fyller ei langpanne og bunnen deles i to og legges oppå hverandre med sjokoladefyll imellom lagene og på toppen. Vil man ha ei ekstra stor kake lager man to hele kaker som legges oppå hverandre, i stedet for å dele den ene.

Her er oppskrifta som både er enkel og rask å smekke i hop.

6 eggehviter

200 g melis

200 g kokosmasse

Eggehviter og melis piskes stive, Kokosmassen røres forsiktig inn. Stekes i langpanne ca. 40 x 33 cm (litt større eller litt mindre går bra) ved 150 grader neserst i ovnen, ca. 30 minutter. Avkjøl og lag fyllet.

SJOKOLADEFYLL

150 g kokesjokolade

150 g smør

90 g melis

6 eggeplommer

Smelt smør og sjokolade, kjøl ned. Rør inn melis og eggeplommer. Pisk til tykk krem. Legg halvparten mellom bunnene og bre resten av fyllet oppå. Pynt medkokosmasse eller -flak.

Vår Islandskake er svært holdbar men kan gjerne fryses.

Velbekomme og Lykke Til 🙂

4 responses to “Islandskake

  1. Denne kaka så snedig og god ut ja! Oppskrifta er herved notert ;o)
    Jeg bruker også å bake ei kake som heter for Islandskake, men den er noe annerledes, Bunnen inneholder det samme som din, men jeg bruker svisker, smørkrem og fløtekrem som fyll. Namnam, nå får jeg helt vann i munnen her :o))

    God helg!

  2. Vet det er ei anna kake som også heter islandskake, denne er overlevert fra min mor men opphavet kjenner jeg ikke. Kaka står som oftest øverst på alle ønskelister når det bursdager eller andre festligheter her i huset.

  3. Årets farsdagkake, EM! Spent 😯

Legg igjen en kommentar