Galleri

Stekt Fjellfisk

Små fersk fjellfisk er god stekefisk. Dagens fiskemiddag er stekt røye, eller rør som vi sier her,  med fløtesaus, nypoteter og salat. Fisken er rengjort og stellt, før den vendes i en blanding av mel, urtesalt og nykvernet pepper. Hele fisken blir på den måten dekt av et tynnt lag mel med litt salt og pepper i.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Fisken stekes så på middels varme, med smør i jernstekepanne på alle sider, innsiden og yttersidene til skinnet er sprøtt. Vi tilsetter frisk gressløk og heller fløte over det hele som får stå å surre på svak varme mens nypotetene som i dag kommer rett fra jorda fordi de enda ikke er helt ferdige, men du verden så gode allikevel, kokes bare noen få minutter og salaten tilberedes. Enkel og god kvardagskost som like gjerne kan serveres på en søndag! Ikke vanskelig å panere fisk altså, frosne fiskefileter kan også tilberedes på denne måten, fløtesausen gjør hele fiskemiddagen til et festmåltid.

God Appetitt!

4 responses to “Stekt Fjellfisk

  1. Mp sei det er litt skuffande når bloggen heiter Kvardagsmat og så kjem ein rett inn på ein blogg som er skreven på bokmål!! Ikkje nett det ein ventar seg då, nei…
    Helsing ein nynorskfan!!

    • Ok, -skjønner den, og beklager at du ble skuffet. Kvardagskost er et helt normalt dialektord her vi bor, (og litt ordspill,) dagligtale rett og slett. Bokmål er mitt hovedmål og jeg føler ikke at jeg behersker sidemålet godt nok til å blogge på nynorsk. Kunne selvfølgelig ha blogget på dialekt, men det føles heller ikke naturlig for ei «halvgammel kjerring» som har stor glede av skrift og språk og som blogger Kvardagskost mest for å samle mine egne oppskrifter og matips slik at jeg finner dem igjen når jeg trenger dem og er tom for matidèer. Håper du kan finne noen kvardagslige matgleder her inne likevel.

  2. kjempe godt,og enkelt..har spist ny fisket røye i dag på denne måten…kjempe godt….Svein.

Legg igjen en kommentar