Galleri

Glutenfri Gulrotkake

4 egg
3 dl rørsukker
1/3 ts vaniljepulver
Piskes til eggedosis
 
Bland sammen:
500 g revet gulrot
100 g malte walnøtter/evt. mandler
1 ts kanel
1 ts kardemomme
2 ts bakepulver
250 g Glutenfri Lys Melblanding
og ha det vekselsvis i røren sammen med
2 dl nøytral matolje, gjerne solsikkeolje
 
Stek gulrotkaken i langpanne ca. 28 x 38 cm ved 160/180 grader i ca. 40 minutter til den er gjennomstekt. Avkjøl på rist og lag fyll ved å røre sammen
 
250 g kremost naturell eller med mandarin og ananas
200 g melis
 
Bre over ostekremfyllet og del kaken i passende stykker før servering. Pynt med pecannøtter eller walnøtter. Velbekomme!
 

4 responses to “Glutenfri Gulrotkake

  1. Takk for flott oppskrift! Var på utkikk etter dette!

  2. Torill Iversen

    Hei.
    Stemmer det at det skal være 2 dl olje? Jeg fulgte oppskrifta helt nøyaktig, (bortsett fra at eggedosisen ble lagd av eggerstatning), men kaka ble ikke gjennomstekt sjøl om den sto i ovnen over en time på 200 gr. Jeg skrudde opp temperaturen til 220 etter 50 min, men da ble den brent i kantene. Skrudde ned igjen til 200 etter ti min, og lot den stå enda lenger i ovnen. Den smaker nydelig, men er altså rå inni. Den må da bli tung av så mye olje, Jeg lurer på om dl skulle vært ss?

    Torill

    • Hei Igjen.
      Gulrotkaka mi blir både gjennomstekt, god og fin, så da vet jeg ikke riktig hva jeg skal si. Har ikke veldig stor erfaring med glutenfritt mel, men vil tro at det også kan ha en betydning i hva slags melerstatning du benytter.
      Vennlig hilsen
      Edel Marie:-)

  3. Hei Torill. Så synd at kaka ikke ble ordentlig stekt. Jeg mener oppskrifta skal stemme men det er en stund siden jeg har bakt den så jeg vil gå den igjennom og bake den igjen en av de nærmeste dagene.
    Jeg steker med varmluft så kan hende det er forklaringen. Er usikker på hvordan eggerstatning fungerer i forhold til egg. Hvis du føler at det er oljen som gjør kaka for tung kan du forsøke å redusere mengden og flott om du gir en tilbakemelding slik at vi får høre hvordan det går.
    Ønsker deg uansett lykke til med gode baketanker fra edelmarie:-)

Legg igjen en kommentar