Galleri

Saupkake

Fallt for fristelsen til å forsøke meg på denne Saupkaka som jeg fant oppskrift på hos Din Mat, her forleden. Ei kjempestor, søt og god Matsjokoladekake som fallt i smak hos alle her, og som jeg garantert kommer til å smekke i hop igjen.

Denne sjokoladekaka inneholder ingen egg og holder seg godt, så hvis man trenger ei kake tilgjengelig over flere dager, som skal serveres til mange er dette et godt valg. Personlig synes jeg oppskriften inneholder vel mye sukker, men ettersom de 600 sukkergrammene er vel fordelt i ei mettende 4 centimeter høy, i den største langpanna jeg har, og ettersom alle liker den er det helt greit, om enn: ikke akkurat kvardagskost, snarere en gang i blant-kost, absolutt anbefalelsesverdig. Jeg har tillatt meg noen små endringer, og anbefaler at man forsøker å vente til kaka er helt kald før man begynner å smake.

Velbekomme!

Sett stekeovnen på 180 grader , -160 på varmluft. Og kle ei stor langpanne min. 28 x 38 cm, med bakepapir.

1 liter kulturmelk, -jeg heller den i bakebollen på kjøkkenmaskina og lar den gå på laveste hastighet, mens de øvrige ingrediensene tilsettes en etter en:

5 ts natron tilsettes først og røres godt inn i kulturmelka, rør inn:

600 g sukker

Bland sammen de tørre ingrediensene og ha dem i røra, vekselsvis med det smeltede smøret:

650 g hvetemel

6 ts kakao

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

200 g smeltet smør

Stekes ved 160/180 grader i 30-40 minutter.

 

Glasuren lagde jeg slik:

100 g smør, smeltes ved lav varme, og tilsett

1 dl fløte

200 g firkløversjokolade

I oppskriften skal det røres inn 2 dl siktet melis, jeg brukte nok litt mer ettersom jeg i tillegg smaksatte glasuren med litt kaffe og ca. 1 ss kakao.

Her er det bare å prøve og smake seg frem og røre ihop til glasuren blir god på smak og får en fin konsistens. Ettersom kaffegjestene allerede satt og ventet rakk ikke kaka vår å avkjøles helt før glasuren ble fordelt over, noe den med fordel kunne ha vært. Men God ble den, og nesten bedre og bedre etter at den har stått en dag eller to. Så trenger du ei skikkelig matkake som dessuten egner seg godt på tur, så er dette tingen, med eller uten glasur.

Legg igjen en kommentar