Gallery

Kokoskake med Hamp

De som kjenner meg vet at jeg liker å eksperementere frem nye oppskrifter der jeg forsøker å smette inn de litt sunnere ingrediensene uten at det skal gå på bekostning av smaken. Sukkermengden i de aller fleste kakeoppskriftene mine er kraftig redusert i forhold til det som er normalt. Jeg velger stort sett rørsukker og økologiske ingredienser, så sant det er praktisk mulig, og konsentrerer meg ellers om ekte og naturlige råvarer med nyttig næringsinnhold. I krisetider er det ekstra viktig å sørge for næringsrik og sunn kost, da kroppen forbruker mer enn normalt. I dag har jeg derfor lagd en kake med sjokoladesmak og kokosdekke.

Den kommer garantert til å lages ved flere anledninger i vårt hus, ettersom den fallt i smak hos absolutt alle. Velbekomme og lykke til!

 Kaken:

4 egg

1,5 dl rørsukker

Piskes til eggedosis. Tilsett:

1,5 dl hampmel

2 dl siktet spelt- eller hvetemel

1 ss økologisk kakao

2 ts bakepulver

1,5 dl mandelmelk

Stekes i liten/middels stor langpanne (ca. 25 x 36 cm) i varmluftsovn 160 grader eller vanlig stekeovn 180 grader i ca. 15-20 min. Ta kaken ut av ovnen og bre over kokosfyllet, som tilberedes imens kaken steker.

Skru opp varmen til 180/200 grader og stek videre til kaken er gyllen og gjennomstekt, ca. 15-20 min.

Kokosfyll:

200 g smør smeltes i en kasserolle. Rør inn

2 dl rørsukker

1 ss spelt- eller hvetemel

0,5 dl vann

200 g kokos

Mandelmelken kan erstattes med vanlig melk eller fløte, men har du lyst til å lage mandelmelk finner du oppskrift hos «litt sunnere» her. Har du det travelt og vil bake med det samme, trenger du ikke legge mandlene i bløt natten over, bare kjør dem i blenderen sammen med vann og bruk mandelmelken med det samme. Hampmel er helsekost og kan ertattes med valgfritt mel hvis du heller vil det.

Legg igjen en kommentar

