Gallery

Allemannskake

Ei stor god «allemannskake», med litt mindre sukker, og litt mer matnyttig enn normalt. Det ville jeg lage når jeg skal levere ei såkallt «skuffkake» til fotballkampen her forleden. Jeg velger å kalle den Allemannskake for jeg tenker at denne kan så og si alle ta seg en bit av, uten at det gjør noen skade.

Med mindre man ikke tåler egg, melk eller mel selvfølgelig.

5 egg piskes til eggedosis med  2 dl rørsukker

Bland sammen

5 dl siktet spelt- eller hvetemel

2 dl havremel

2 ss økologisk kakao

1 toppet ts ekte vaniljesukker

2,5 ts bakepulver

og ha melblandingen veksesvis i eggedosisen sammen med

2 dl solsikkeolje og

3 dl kefir eller kulturmelk

Langpanna mi måler 34 x 42 cm, så hvis du vil ha ei høyere kake kan du steke Allemannskaka i en litt mindre langpanne.

Jeg steker i varmluftsovn ved 170 grader i ca. 20 min. Justèr opp temperaturen til ca. 180 grader hvis du bruker vanlig stekeovn.

Avkjøles på rist med klede over. Som pynt har vi siktet et tynnt lag melis oppå.

Enkel, rask og grei kake uten for mye klissklass. Velbekomme!

Legg igjen en kommentar

