Gallery

Sukkerbrød eller Bløtkake

Bløtkake er faktisk en av de enkleste og raskeste festkakene man kan lage. I travle tider har jeg smurt sammen selve sukkerbrødet på morgenen før jeg drar på jobb og klasjet fyllet inni mens kaffen koker og gjestene venter. Denne oppskriften som er så enkel at jeg har den i hodet pleier stort sett alltid å gi et vellykket resultat. Som vanlig har jeg redusert sukkermengden så mye som jeg tør, uten at det har noe å si for smaken. Hemmeligheten med en god bløtkake er nemlig å ikke lage den for søt. Så nå vet du det. Slik gjør jeg:

4 egg

1,5 dl sukker

Piskes godt og lenge, til lett og luftig eggedosis

Bland sammen

1,5 dl siktet spelt- eller hvetemel

0,5 dl potetmel

1 ts bakepulver

Rør melblandingen forsiktig inn i eggedosisen og ha røren i en bakepapirkledt rund form, ca. 24 cm i diameter. Vi steker sukkerbrødet i varmluftsovn ved 150 grader i ca. 40-45 minutter. I vanlig stekeoven er 160-170 grader passe temperatur. Kaken avkjøles på rist med et klede over og deles i 2, 3 eller 4 lag som fylles med rørte bær og pisket fløte, som lages av 2 pk. = 2/3 l kremfløte med 2 ts ekte vaniljesukker. Jeg dynker hvert lag med syltetøy eller rørte bær som er uttynnet med litt vann. I ett av kremlagene hender det jeg blander litt hakket mørk sjokolade. Jordbær, bringebær, blåbær, multer og rips egner seg godt som fyll. Hermetisk frukt kan også benyttes. Og skal det være riktig festlig legger vi et marsipanlokk oppå til slutt.

Velbekomme, – kaffen er klar!

2 responses to “Sukkerbrød eller Bløtkake

  1. Hei. Hvilken rille skal kaken stekes på?

  2. Hei.
    Jeg steker med varmluft midt i eller litt under midt i.
    Lykke til:-)

Legg igjen en kommentar

