Gallery

Grillkylling, ris og salat

Hver fredag får man i vår nærbutikk kjøpt nygrillet kylling, en ren velsignelse de fredagene man har glemt at muligheten fantes, halvsulten, småstresset og tom i hodet dropper innom for å se om man finner noe lurt å spise og grillduften møter deg i inngangsdøra:

Aha: det kan vi ha ja!

Vips bort og huker seg nok nygrillede kyllinger til seg og sine;

-den der var min gitt, -deretter heim for å tilberede tilbehør.

Jeg er så heldig å ha riskoker, og da ordner risen seg stort sett selv mens kokken kan fordrive tiden med andre ting. Ingen hurtigris her i huset iallefall!

1 dl ris og 2 dl vann

måles opp pr. person som skal spise.

Jeg skyller alltid risen før den kokes, og legger et kjøkkenklede over lokket på riskokeren for at ikke risdampen skal sprute utover og grise til min nyvaskede kjøkkenbenk!

Om omstendighetene tilsier at jeg ikke kan benytte min kjære riskoker, får risen småkoke til den er tørr i ca. 20 min med to spisepinner eller tresliv(er) eller hva som helst man måtte ha som kan passe, mellom lokket og  kasserollen. Da gjelder det å passe på slik at ikke risen brenner seg fast, og det er nettopp det som er så herlig med riskokeren:

«sett den på og la den stå, til alle sitter pent ved bordet og venter !»

Ettersom den nygrillede butikkyllingen ikke lenger er varm får den varme seg litt i ovnen mens salaten blir gjort i stand og bordet dekket.

Er man riktig heldig kan det til og med hende noen små hender vil hjelpe litt til.

Her har vi kuttet issalat, tomat, agurk og paprika i en enkel blandet salat.

Lettvintvarianten får råde denne dagen og vips på bordet med 3 ulike sauser:

Soyasaus til minsten

Ravigottesaus til mor

og

Sursøt til far!

God og grei middagsmat!

Legg igjen en kommentar

